| ERVARINGSVERHALEN | De paniekbom tikt af



Om gaan met veranderingen en tegenslagen of nieuws waar 
je niet op had gewacht. Vreselijk, iedereen vind tegenslagen of dingen 
die je had geplant niet zoals ze gaan altijd rot. 

Maar ik merk sinds het hersenletsel dat ik echt een soort kortsluiting krijg. Het omgaan met verschillende veranderingen of nieuws wat niet zo fijn is, lijkt wel tien keer harder in te slaan als voorheen. Ik weet niet meer hoe ik moet reageren op dat moment, barst in tranen uit of ga chaotisch gedrag vertonen. Ook al is het nieuws misschien niet zo erg of is er gewoon iets aan te doen, het voelt voor mij alsof er een paniekbom af gaat in mijn hoofd en ik heb het gevoel dat het het einde van de wereld is. Kan mijn emoties en gedachtes niet meer filteren en ben even helemaal van de wereld.

Emoties kunnen heftig versterkt worden als je hersenletsel hebt. De emoties schieten alle kanten op, je word onwijs emotioneel, bent niet even geprikkeld maar gelijk onwijs geïrriteerd en niet gewoon gelukkig maar intens gelukkig. Het kan ook de hele andere kant op gaan, dat je emoties onwijs zijn afgevlakt. Voor mijn idee zit je dan vast in je eigen lichaam en kan je alle gevoelens die je hebt niet meer uitspreken en uiten naar de buitenwereld. Beide onwijs vervelend natuurlijk. 
Maar hoe ga ik het best met deze veranderingen en tegenslagen om?

Filter, filter en filter.
Dit is echt zo belangrijk! Zorg ervoor dat je jezelf een paar vragen stelt:
     • Ben ik realistisch van slag of komt het door mijn gevoel?
     • Zijn er andere manieren om naar deze tegenslag of deze informatie te kijken?
     • Hoe reageren de mensen om mij heen? Valt het misschien toch mee?
     • Adem in adem uit
     • Heb ik paniek door dat ik niet weet hoe ik hier op moet reageren?
     • Of heb ik paniek om de weinige controle die ik op dit moment over mijn emoties heb?

Praat over je gevoel
Leg uit wat je voelt en waar je nou eigenlijk zo in paniek over bent, misschien kan de andere persoon het even relativeren voor je en word je toch een beetje rustiger door er over te praten en van anderen te horen dat het toch minder erg is dan dat je dacht en voelt. Zorg ervoor dat het iemand is die rust uitstraalt en spreekt, en jou hartslag en paniek naar beneden kan halen. Niet je lieve vriendin die het net zo erg vind als jij en samen een potje mee huilt of in paniek raakt.. Ook super lief! Maar niet echt gunstig voor jou.

Laat het even bezinken
Ga even een rondje lopen, knuffel met je favoriete dier, spring onder de douche of zet even een kopje koffie. Doe iets waardoor je je gedachtes even naar de achtergrond verplaatst en je je even kan focussen op een andere bezigheid. Meestal als je het even laat bezinken en er daarna nog eens over na denkt, is het al veel minder erg dan dat je in eerste instantie gedacht en gevoeld had.




“ Het is onmacht over de controle over je emoties.. En laten we toch altijd maar al te graag overal de controle over alles willen houden! “
Geen opmerkingen:
Een reactie posten