| TIPS&TRICS | 3 manieren die je moet weten om beter je grenzen aan te geven



"Ja is goed, ik plan het er nog wel even tussen" Nee geeft niets hoor, ik regel wel even wat anders. Je gedachtes denken: Nee niet doen, dit ga je niet trekken. Je hebt al genoeg op de planning staan. Maar uit je mond komt dan helaas toch heel wat anders. 

Je grenzen aan geven naar jezelf, maar vooral naar de buitenwereld kan knap lastig zijn. 
"Maar er is niks aan jou te zien" "je ziet er zo goed uit! Je bent nog zo jong" heb ik al zo vaak gehoord, dat júist daardoor mijn grenzen aan geven behoorlijk lastig worden. Bang voor onbegrip, bang voor teleurstellingen en boze gezichten, allemaal dingen die ik en waarschijnlijk jij jezelf ook afvragen als je weer eens in een lastige situatie zit. 

Maar hoe lukt het dan wél?
Van de een op de andere dag nee kunnen zeggen en je grenzen kunnen bewaken is niet haalbaar. Het vertellen en zeggen dat je het gaat doen is toch echt makkelijker gezegd dan gedaan. Ook ik heb hier nog steeds veel last van, ook al moet ik zeggen dat ik door de nodige hulp en therapie er wel steeds ietsje beter in word. Door herhaling en steeds blijven oefenen in misschien iets makkelijke situaties word het woord nee toch iets lichter en minder zwaar dan voorheen.


• Het is de kunst om naar jezelf te kijken wat je kan doen,
om de situaties iets makkelijker
te maken, of te voorkomen •


Luister naar jezelf en je lichaam
Jij bent jij, en niet een wandelende pop voor iemand anders. Doe wat je zelf wilt, en niet wat een ander wilt. Ga eens bij jezelf na als je een vraag krijgt of je dit echt wilt.

• Wil ik dit, of doe ik het alléén voor de ander?
Krijg ik er zelf ook positieve energie van, of word ik uitgeput en heb ik er zelf niks aan?
Is het heel dringend, of is het alleen voor het plezier van iemand anders?

Door deze gedachtes telkens door je hoofd te laten spoken word je wat bewuster van de antwoorden die je zult geven. Geen impulsieve acties meer met: "Ja is goed hoor" en achteraf spijt hebben. 

Wees concreet
Duidelijkheid naar jezelf en vooral naar anderen kan veel helpen bij het stellen van je grenzen. Door een antwoord te geven als "ja ik weet het nog niet ik kijk wel even" "ehm.. je hoort nog van me" krijgt de andere persoon ook een vage gedachte en antwoord, en word het in jou hoofd ook niet rustig. Je sluit een vraag nog niet af, dus zal je er telkens over blijven malen omdat je nog geen concreet antwoord hebt gegeven. 

Zorg er voor dat de andere weet van jou conditie en hoe jij en je lichaam er voor staan. "Nee, ik weet nu al dat ik dat niet ga trekken vanavond in verband met mijn energie.. " klinkt al veel duidelijker dan "Ehm.. nou we kijken wel even.. ik moet nog even kijken hoe ik er vanavond voor sta". Jezelf open en duidelijk opstellen naar de wereld is zoveel makkelijker dan het onbegrip wat je anders voor je antwoord krijgt.

Blijf open en eerlijk
Wees altijd open en eerlijk. Oefen.. Door herhaling word het steeds makkelijker. Zeg eerst eens nee tegen mensen die van je letsel af weten en waar je niet een hele preek voor hoeft af te leggen. Dit maakt nee zeggen al iets makkelijker. Als jij vaker nee zegt op een bepaalde vraag, zullen mensen dit in het vervolg misschien minder vaak aan jou vragen als ze weten dat jij dit niet aan kan. 

Door telkens maar overal ja op te zeggen wat je eigenlijk helemaal niet trekt, vormt een beeld naar buiten en naar anderen dat jij dit allemaal makkelijk aan kan. Hun kunnen niet in jou hoofd kijken, dus ook niet weten wat jij nou allemaal niet trekt. Verwijt dit ze dus ook niet, het is de kunst om naar jezelf te kijken wat je kan doen om deze situaties iets makkelijker te maken of te voorkomen.


"Nee zeggen is geen nee, maar ja zeggen tegen jezelf."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten