| ANGST&PANIEK | " Mijn prikkels, gevoelens en emotie zijn zo erg versterkt dat het voelt alsof er wel degelijk iets ernstigs is "

© lisleeft


Onzekerder dan ooit. Versnelde hartslag, hartkloppingen, duizelig, ik moet rennen, adrenaline gierend door mijn lijf, het gevoel alsof ik iets super belangrijks moet gaan ondernemen, zenuwen en een knoop in mijn maag. Noem het maar angst en heel veel stress.

at ik een kleine stresskip ben heeft altijd al een klein beetje in mij gezeten. Maar dat het door hersenletsel zo intens kan versterken had ik nooit gedacht. Een lange periode dacht ik dat ik gewoon lichtelijk gek was geworden. 


Door weinig begeleiding en therapie werden mijn paniek en angst voor onbekende dingen, maar vooral voor onbekende gevoelens in mijn lichaam intens groot. Elke kleine deel in mijn lichaam wat ik voelde vertrouwde ik niet. Want dat ik voel dat is toch echt wel heftig hoor, andere vertelde me “stel je niet aan” maar in mijn beleving voelde het gevoel zo intens dat er wel iets moést zijn. Het kon niet anders, ik wist het zeker. Wédde?

Toen ik veel over mijn gevoel begon te praten en uitleg kreeg over mijn hersenletsel kwam ik er achter dat ik helemaal niet zo gek ben dan dat ik eigenlijk dacht. Mijn prikkels, gevoelens en emotie zijn zo erg versterkt dat als ik een pijntje of kwaaltje heb het bij mij voelt alsof er wel degelijk iets ernstigs is. De angst voor het onzekere en het twijfelen aan mijn eigen lichaam zorgt er voor dat ik op deze momenten in zon visuele cirkel terecht komt dat het niet meer goed gaat en ik niet realistisch meer kan denken. Paniek.

Ja, paniek kan je het wel noemen. Heftige paniek. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met letsel die deze gevoelens ervaren, en zich niet meer makkelijk uit deze visuele cirkel kunnen trekken.
Maar waardoor komt het nou precies dat wij het zo extreem ervaren?


|| Iedereen heeft zijn basis emoties en gevoelens, dat iemand een keer zenuwachtig is bij een spannende opdracht of dat de adrenaline door je lichaam giert bij boosheid is een hele natuurlijke reactie van je lichaam. Wij zijn gebouwd om te overleven, en daar horen deze basisemoties woede, angst en stress ook bij. 

Bij ons, met hersenletsel zijn de emoties en gevoelens verstoord. Dit kan soms in hele extreme gevallen zijn. We noemen dit ongecontroleerde emotionele uitbarstingen. Dit kan je zien als woede uitbarstingen, onwijs heftig schelden, dingen stuk maken of mensen ongecontroleerd fysiek te lijf gaan. Maar dit is niet de enige emotie die verstoord kan zijn. 

Naast dat woede een basisemotie is, heb je ook angst en stress. Als deze emoties ongecontroleerd naar boven komen noemen we dit paniekaanvallen. Je voelt je onzeker, en angstig en de paniek word door deze twee factoren extreem versterkt. Je hebt geen beheersing meer over je gevoel en gedachtes, net als dat je extreem overgevoelig bent geworden voor licht en geluid, ben je dus ook extreem gevoelig geworden van binnen. Om deze gevoelens onder controle te houden word lastiger omdat ze onwijs realistisch voelen. De pijngrens en pijnemotie slaan op hol, waardoor alles wat jij voelt je ook wel degelijk gelooft. Er is iets ernstigs met mij, ik voel het ik weet het zeker. 


|| Hierbij komt dat wanneer je minder controle hebt over de hele situatie, je omgeving en je slechte informatieverwerking, je concentratie en geheugen, dat dit er voor zorgt dat je onzeker word en angst en verdriet dus sneller omhoog komen. 

Je stressfactor zal wel degelijk hoger zijn dan voorheen, en het niet goed kunnen beheersen van de gevoelens die daarbij komen kijken zorgt er voor dat je steeds meer stress beleeft waardoor er angst bij komt kijken. Zodra je de angst hebt aangekeken is er geen weg meer terug en zit je midden in een paniekaanval. Deze kan bij de een zo weer onder controle zijn, maar bij veel ( lees inclusief mij ) duurt dit een hele tijd voordat je weer realistisch naar de situatie kan kijken. Dan gaat het even weer een paar uur goed, shit! ik voel weer wat, en doordat je adrenaline nog niet gelijk uit je lijf is schiet de stress er weer veel sneller in, en zo daal je weer in de spiraal naar beneden.

Bij de ongecontroleerde gevoelens en situaties is het goed dat je weet waardoor het komt, dat scheelt al een stukje paniek. Word bewust van je situatie en wat je brein eigenlijk nu allemaal doet. Hij slaat even op hol, maar om realistisch te blijven denken wat nou wel echt is en wat alleen een extreem gevoel is is soms onwijs lastig. Je eigen brein houd je voor de gek.

Mocht je vaak last hebben van deze situaties, je dag in dag uit opgejaagd voelen of onwijs snel in paniek raken, lees er eens wat meer over. En het aller belangrijkste, praat er over! Door over je gevoel te praten gooi je al een stukje stress weg en geeft dat alweer iets meer rust in je hoofd. Zorg er voor dat mensen weten van je situatie en geef aan wat jij prettig vind wat ze kunnen doen als je zo in paniek bent. 

© lisleeft


Extra hulpmiddel
Soms is de paniek en angst zo aanwezig en extreem dag in dag uit dat sommige mensen misschien met medicatie wat rustiger willen voelen. Ik ben persoonlijk van het hoe minder medicatie hoe beter, en het alleen nemen als het echt niet anders kan.

Waar ik wel van ben zijn de homeopatische middelen. Natuurlijke producten die niet schadelijk zijn voor je lichaam, maar jou misschien wel een beetje kunnen helpen. 
Voor lichte paniek, angst en stress is er een wonder middeltje genaamd: Valeriaan
dit middel kun je gewoon kopen bij de drogist, heb je in thee en tablet vorm. Valeriaan is er voor periodes van spanning, stress en betere concentratie. Mocht je nou nog niet in een paniekaanval zitten maar voel je het wel aankomen en voel je je onrustig? Neem een valeriaan tabletje en het zorgt er voor dat het zenuwachtige gevoel wat daalt. 

Lukt het niet alleen?
Vraag om hulp. Er zijn genoeg instanties en psychologen die jou kunnen helpen bij je paniekaanvallen en angststoornissen. Zij hebben er tenslotte voor geleerd en kunnen je misschien wat tips en trics geven om jou en je brein wat meer op 1 lijn te laten liggen. En boven alles, er misschien weer wat relaxter de dag door te komen!







Geen opmerkingen:
Een reactie posten