| LOTGENOTEN | Robin: Ik leef nu erg gestructureerd, en zet daardoor mezelf op de eerste plaats. Hierdoor heb ik mijn NAH onder controle.


Robin is 20 jaar en een enthousiaste doorzetter. Zij heeft op 8 jarige leeftijd traumatisch hersenletsel opgelopen door een ongeluk.

Op 8 jarige leeftijd heb ik een ongeluk gehad met een paard, waarna ik door de klap op mijn hoofd meteen 12 dagen lang in coma lag. 12 jaar geleden had ik veel meer schade in mijn hersenen in tegenstelling tot nu, gelukkig is een groot deel goed hersteld. Nu heb ik nog dagelijks last van de ‘filter” die bij mij weg is, dus ervaar prikkels heviger waardoor ik sneller chaos in mijn hoofd heb en sneller moe word (chronisch vermoeid), en af en toe moeite heb met grenzen aangeven. Gelukkig heb ik hier therapie voor en gaat het steeds beter.

Ik kom oorspronkelijk uit Purmerend maar woon nu ruim 2 jaar in een woontraject in Alkmaar, genaamd PNH (Perspectief Na Hersenletsel, een 3 jarig woontraject waar je zo zelfstandig mogelijk leert wonen met NAH)Hier ben ik nu bijna klaar om volledig zelfstandig te wonen. (ik krijg nog een paar uur per week ambulante begeleidig thuis).



  Alles onder controle
Er zijn zeker zijn er positieve veranderingen met betrekking tot mijn hersenletsel, zoals wat ik net vertelde, is dat ik steeds beter mijn grenzen leer aangeven naar de buitenwereld en aan mezelf. Zo heb ik ook mijn vermoeidheid vaak onder controle. 

(elk mens maakt wel eens een verkeerde inschatting over hoeveel energie een nieuwe activiteit kost). 

Nu sta ik vaak te kijken naar hoeveel ik kan doen op een dag integenstelling tot een paar maanden geleden. Heb vooral geleerd dat mijn rust momenten na een activiteit in zijn voordeel werkt. (voor mijn zijn rustmomenten lekker op de bank een aflevering van een serie kijken)!

  Structuur
Ik leef nu al een aantal maanden erg gestructureerd, en zet daardoor mezelf vooral op de eerste plaats. Hierdoor heb ik mijn NAH onder controle. En natuurlijk zijn er dagen dat ik denk ‘jep daar is mijn NAH weer, erger dan normaal,’ maar dan denk ik ‘Hee Rob, neem verplicht even een niks doen dag, en dan bedoel ik echt niks doen, dus op de bank de hele dag serie kijken. En grote tip wat mij heel erg helpt is vroeg slapen rond uur of 9 half 10 uiterlijk. En soms is dit ook nog eerder.


| Een levensmotto die ik altijd zeg tegen NAH’ers die ik tegen kom in mijn leven:


‘Onthoud altijd het is je niet voor niks overkomen/gegeven dat jij nu NAH hebt, het is je overkomen/gegeven omdat je het aan kan in het leven’. 
Wat wij presteren elke dag is ‘topsport’. Waar een wil is, is een weg. 
Hoe lang deze is zal je niet weten, maar door van iets negatiefs, iets positiefs te maken kom je er zeker!’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten