| ERVARINGSVERHALEN | De chaos heeft mijn hoofd te pakken



• Als je alle chaos in mijn hoofd 
als een stapel met troep zou kunnen zien, 
dan is de berg zo hoog
dat je er over heen kan klimmen •



De goede dagen nemen het op tegen de slechte dagen, alleen toch heeft de chaos mijn hoofd snel te pakken. Waar heb ik me sleutels nou gedaan? Hoe komt mijn telefoon in hemelsnaam bij de schoenen terecht? Pff, als mijn hoofd niet vast zat.. Al hoewel, mijn hoofd zit wel vast, alleen nemen mijn hersenen vaak de benen. Hoe chaotischer in je hoofd, hoe chaotischer je met je dagelijkse bezigheden omgaat. En als de chaos eenmaal je hoofd te pakken heeft.. Dan is het hek van de dam. 

| Maar hoe kom ik een beetje van die chaos af?
| En hoe kan ik er wat makkelijker mee om gaan?

Soms ontkom je er niet aan, een plotselinge afspraak, of een situatie in je leefomgeving kan allemaal leiden tot chaos. Ik merk sinds mijn hersenletsel dat ik veel heb aan structuur en planning in mijn week. Dat ik weet waar ik aan toe ben, en niet hoef af te vragen hoe morgen nou alles ook alweer moet gaan verlopen.

Rust in je omgeving
Ze zeggen wel eens, een rustige leefomgeving betekend rust in je hoofd. Nou dat is ook wel degelijk zo. Door wat rust in je omgeving te creeren zorg je er voor dat je zo min mogelijk prikkels opvangt, ook geeft het je wat rust in je hoofd. “o die paar potten staan daar al zo lang die moet ik echt nog even opruimen”. Ik zorg er eigenlijk voor dat voordat ik ga slapen het hier opgeruimd en netjes is. Zo begin je de volgende dag met een frisse start en hoef je niet meteen te beginnen aan klusjes die je gisteren eigenlijk moest doen.

Verwacht niet te veel van jezelf
De chaos begint meestal met het te veel verwachten van jezelf, je doet zoveel waardoor je emmer te vol word, je je niet meer goed kan focussen, je volgt de helft niet meer en de knop “chaos aan” is om.
Door het plannen van je activiteiten met wat rustpauzes er tussen, en niet te veel op een dag, zorg je ervoor dat je weet waar je aan toe bent, en dit je dus geen onrustig gevoel kan geven.

Maak to-do listen 
Door je activiteiten die je nog moet doen op te schrijven in een vorm van een to-do list, heb je een duidelijk overzicht van wat je nog die dag moet doen. Schrijf niet meteen te veel op, verwacht niet te veel van jezelf. Een paar dingen kunnen afvinken geeft al een super voldaan gevoel! Het is vaak even uitvogelen wat voor jou fijn is en helpt. Bij de een werkt het, en bij de ander niet. 

Schrijf van je af
Schrijf je gedachtes en emoties op. Mocht je hoofd zo vol gelopen zijn met informatie en je weet even niet meer hoe je dit allemaal moet verwerken, is het ook een tip om even je gedachtes op te schrijven in een boekje/tablet. Hierdoor schrijf je je gedachtes en emoties van je af, en word het veel rustiger in je hoofd.

Neem rust
Maar wat toch nog het beste medicijn tegen overvolle hersenen, is rust! 
Neem wat ontspanning en doe iets wat je leuk vind om te doen en ook ontspannend is. 
Ga wat slapen, kijk wat tv, luister naar je favoriete muziek, lees een boek (als dat lukt), of ga wat kleuren in een kleurboek. Zo lang het maar activiteiten zijn waarbij je wat afleiding zoekt van de chaos en gedachtes in je hoofd!

Leven met hersenletsel is helaas best snel een chaos, maar..
We noemen het georganiseerde chaos!
Verwijt jezelf niet als er dagen tussen zitten dat het even niet lukt.
Bedenk maar zo;


“Het gaat niet fout, het gaat alleen anders dan verwacht!”



Geen opmerkingen:
Een reactie posten