| ERVARINGSVERHALEN | kijk eens naar jezelf op een andere manier


Een vorm van communicatie met mijn gedachten mijn geest, lichaam en energie.
Ik vertel over bewust leren leven. Bewust worden van je doen en laten je denken en je daden. 
Het heeft mij heel veel opgeleverd in mijn leven. De restverschijnselen heb ik nog steeds die gaan ook nooit meer weg. Ik ervaar het niet meer als een strijd in mijn leven. 
Maar, door bewuster te leven kan ik er heel goed mee omgaan en dat leeft een stuk makkelijker.

Geschreven door: Lieky van der Velden





Na mijn hersenletsel in september 2012, begon mijn dag met moe zijn, futloos, uitgeput en verwart en een ellendig gevoel. Mijn energie had ik dan al opgebruikt aan al die gevoelens die door mijn gedachten en mijn lichaam te keer gingen. Maar dan begon mijn dag pas.

Door mijn verwardheid kon ik niet goed meer denken of normaal functioneren. Mijn gedachten vlogen alle kanten op en raakte steeds verstrengeld in onrust en onmacht, angst en frustratie. Die bruisende machine in mijn oren denderde maar door dag en nacht. Dat zorgde ervoor dat ik niet kon slapen en daardoor geen rust kreeg. Kreeg zo de kans niet om bij te tanken.
Mijn hersenen draaide overuren en mijn lichaam was dan ook helemaal uitgeteld.
Ik had geen geduld, kon niet goed luisteren of mij nergens op concentreren. Mijn emoties van angst,onrust en onzeker voelen en razende gedachten zodat ik niets meer kon overzien er was geen controle meer en geen stop. Allemaal ingrediĆ«nten die ervoor zorgen dat ik daardoor niet goed kon functioneren. 

Vele van jullie zullen dit herkennen.
Ik had geen controle meer. Op niets eigenlijk. Ik was alleen aan het tegenstribbelen de hele dag.
Was helemaal de weg kwijt. Toen ik dat eindelijk besefte, dat ik geen controle meer had wist ik dat ik op de verkeerde weg was beland. Ik zat in een visuele cirkel. En die breng mij steeds op het zelfde nare padje. Hier moest ik van af. Daar was ik mij zeker van. 


Reset jezelf 

Ik moest leren anders met mijzelf om te gaan. Controle terug pakken. Mijzelf resette. 
Ik moest mijn geest en lichaam weer in evenwicht brengen. Daar begon ik mee. 
Ik probeer je inzicht te geven hoe ik het heb gedaan om weer controle op mijn eigen gedachten, mijn lichaam en mijn leven te krijgen.

Dat ging niet vanzelf en ook niet van vandaag op morgen. Nee, veel oefenen en doorgaan zo dat het de kans kan krijgen van slagen. Rust nemen, door stilte op te zoeken zodat mijn hoofd tot rust kon komen. Stilte bracht mij om tot innerlijke rust te komen. Mijn lichaam moet ook de rust hebben om sterker te worden en energie op te kunnen bouwen. Energie heb ik nodig is van levens belang. 
Ik, moet er voor zorgen dat die energie er komt, er is helaas geen pilletje voor.



Maar hoe? 

Rust !! steeds weer kom ik terug op die rust en geduld hebben. 
Geduld geeft mij de kans om verder te komen. Door geduldig te zijn heb ik geen haast ben ik mijzelf niet aan het dwingen en raak ik niet gefrustreerd omdat ik zonder energie niet verder kom.
Energie moet ik opbouwen en niet verspillen. Opbouwen om sterker en krachtiger te worden om mijn geest en lichaam tot rust te brengen. Verbruik ik mijn energie zonder dat ik heb opgebouwd, dan ben ik die zo weer kwijt en val ik terug in het oude patroon dat visuele cirkel heet.
Als mijn hoofd tot rust kon komen dan komen mijn gedachten ook tot rust dan pas krijg ik controle op mijn gedachten. Zodat ik op deze manier uit die nare visuele cirkel kon stappen. Ik moest gefocust blijven op mijn doel en allert op mijn denken zijn. Langzaam maar zeker herkreeg ik mijn controle terug.

Door rust en ruimte kreeg ik inzicht en begreep ik meer van het geen waar ik mee bezig was.
Ik heb ook geleerd te begrijpen dat als ik bereid ben los te laten wat mij vasthoud aan het verleden, komt er beweging in het heden. Vasthouden aan het verleden bedoel ik. Ik ben die persoon niet meer die ik eens was. Ik kan niet meer op de zelfde manier leven als ik eerst deed en vanzelfsprekend was. Dat is mijn verleden die ik niet meer kan gebruiken in het heden. Ik heb dat moeten loslaten om verder te komen in het hier en nu. Het was en is een investering in mijn toekomst mijn leven.Toen ik dit begreep en mij deed aanpassen aan mijn andere manier van denken kwam er steeds meer controle op mijn dagelijkse leven. Ik kreeg meer inzicht om beter met mijzelf om te gaan. Dat leeft een stuk makkelijker.


Iedereen is in het leven bezig met
een ontwikkelingen proces. 
Elke dag, elke week, elk maand. 
Of je hierin geloofd is niet van belang. 
Het is makkelijker om jezelf te veranderen, 
dan om een ander te veranderen.



Ik leerde op deze manier steeds meer vertrouwen te krijgen in alles wat ik doe en voel.
Vanuit innerlijk leven ontstaat een innerlijke groei en ontwikkeling. Deze weg van innerlijke groei, die ik ga. Ik spreek uit eigen ervaring het heeft mij goed gedaan en doet mij nu ook goed.

Ik hoop natuurlijk dat iemand door dit bericht inzicht krijgt in zijn eigen situatie om ook op deze manier uit die negatieve spieraal te komen. Ik wens je veel rust, stilte en kracht en het inzicht dat jezelf je leven kan verbeteren. 


Lieve groet van Lieky




Bekijk ook eens de lotgenoten groep
die Lieky heeft opgericht: 
Trefpunt voor mensen met hersenletsel ( NAH )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten