| ERVARINGSVERHALEN | Sta jij wel eens stil bij het idee dat iemand met Traumatisch hersenletsel een heel ander leven heeft dan jij?

© Lis leeft

Geschreven door: Karin Uiling

Sta jij wel eens stil bij de gedachten dat iemand met Traumatisch hersenletsel een heel ander leven heeft dan jij? Alles kost veel meer energie!
Er is nog weinig kennis en hulp, hoe iemand met traumatisch hersenletsel goed te kunnen begeleiden. Waar overigens wel aan gewerkt wordt door verschillende onderzoeken.
Veel moeten zij zelf uitvinden.

  Het is onzichtbaar.
Zij loopt toch en fietst toch weer.
Even op een terrasje zitten met mooi weer, in een drukke stad kan niet meer. Je ziet niets dus waarom dan niet! De prikkels overal, als je gezond bent realiseer je, je dat allemaal niet. Want je ziet het niet!
Doof maar toch komt alles heel hard binnen, maar je ziet het niet! Anosmie, niets meer kunnen ruiken of proeven, alles heeft bijna 1 smaak.Maar je ziet het niet! Lopen iedere stap dreunt door je hoofd en je hoofd voelt zwaar. Maar je ziet het niet! Moeilijk alle prikkels kunnen verwerken in grote massa's, supermarkten, restaurants. Maar je ziet het niet!
Zwemmen wat heel goed is, Maar alle prikkels voor en na! Maar je ziet het niet!
Alles waar je zo van hield, daar kun je niet meer van genieten zoals het voorheen was. Maar je ziet het niet! Het totale leven van iemand met traumatisch hersenletsel veranderd totaal! Het onbegrip is groot! Omdat je aan de buitenkant niets ziet, denkt men vaak, oh, alles gaat goed, ze loopt weer, fietst weer en komt ook weer naar bepaalde bijeenkomsten.


En als je een sterke persoonlijkheid hebt, ga je ook wel over je grenzen heen.Dat is ook een ontdekkingstocht!TOPSPORT voor mij iedere dag.


Een positieve instelling en gebruik maken van mijn NLP tools en systemisch werk lukt het mij om door te gaan en te gaan voor de mogelijkheden die er nu zijn! Het systemische werk (familieopstellingen, trauma opstellingen, en chronische ziekten opstellingen).

  Lezingen over Traumatisch hersenletsel
Ik geef nu lezingen hierover, om onze samenleving meer kennis te laten maken met THL Traumatisch hersenletsel. Daarnaast werk ik mee aan verschillende wetenschappelijk onderzoeken in het Land. Om meer inzicht te krijgen in Traumatisch hersenletsel als ervaringsdeskundige en co-onderzoeker. Om het in kaart te brengen wat wij mensen met THL nodig hebben en wat er veranderd kan worden in het medische circuit en begeleiding na ziekenhuis en revalidatiecentra.
Vaak hoor ik: "oh ja, nou zeg, iedereen heeft wel wat!"

  Het onbegrip is nog groot.
Ja, en ik begrijp ook dat het niet zo makkelijk is om je voor te stellen hoe het is om met Traumatisch Hersenletsel te leren leven en te kunnen leven en te kunnen genieten, maar dan anders als voorheen.
Wij moeten heel veel incasseren.
Vaak hoor ik ook!, "is je mediumschap nu ook weg?" NEE!!!! dat zit niet in je hoofd! Alleen werkt het nu anders en omdat ik al meer dan 20 jaar medium ben, is het ook bij andere mediums normaal dat alles anders gaat dan voorheen. Ik heb een extra uitdaging. Ik heb er vele andere dingen voor terug en de energie is verandert in alles.
Omdat ik niet meer op beurzen te zien ben, en ik kom een keertje weer op een beurs, wat mij heel veel energie kost, denkt men vaak dat ik nieuw ben. Tegendeel is waar.
Mensen zien je niet dus ben je er ook niet!
De kunst van te blijven genieten, dat is een hele uitdaging.
Donderdag 22 juni is er s avonds de mogelijkheid mijn lezing en te ervaren wat systemisch werk voor inzichten kan geven bij ziekten, ook voor naasten en de mantelzorgers.

  Benieuwd naar een lezing/kennismaking over traumatisch hersenletsel?
Op 22 Juni is er een lezing in Zeist. Alle informatie > vind je hier


Geen opmerkingen:
Een reactie posten