| ERVARINGSVERHALEN | Ik zal nooit meer worden wie ik was, ach, vroeger was ik ook ver van perfect.


Geschreven door: Christine Storm


Het leven van Christine veranderde drastisch op haar 23ste door een verkeersongeval met een hersenkneuzing als gevolg. Haar leven kwam in een stroomversnelling terecht, alles om haar heen leek te veranderen, zijzelf ook. Ging het eigenlijk met een vaart vooruit of net achteruit? Was ze nu een hagedis die haar staart verloor of ontpopte ze zichzelf eindelijk tot vlinder?

Wat precies veranderde en hoe ik er mee omging moet ik vertellen. Net als een vrouw zich kan inbeelden hoe het is om kinderen te hebben kan enkel een moeder vertellen hoe een kind je leven verandert, hoe het voelt om moeder te zijn. Het breken van mijn schedel was niet te vergelijken met het breken van een been waar je na de genezing bij een weersverandering misschien iets gewaar van wordt maar waar je meestal vrolijk op verder huppelt. Als de hersenen de controlekamer van je lichaam zijn ontbraken er nu enkele kabeltjes en flikkeren er wat lampjes bij mij. Gelukkig is het brein maakbaar en kan ik nieuwe verbindingen “kweken”. Maar daar komt uiteindelijk een einde aan want ik moet het doen met wat ik heb.



Dat einde is moeilijk te bepalen want
wanneer is accepteren opgeven?
Wanneer wordt streven onbereikbare dromen najagen?




Men zag dat er een stukje aan mij en mijn leven ontbrak, zeker in het begin. De rechterkant van mijn lichaam was verlamd en net als een hagedis zonder staart verloor ik mijn evenwicht. Het verlies van mijn fysieke evenwicht was echter niet het enige dat de stabiliteit in mijn leven deed wankelen. Terug leren stappen en schrijven, mezelf wassen en aankleden tot werken aan mijn droom om kinderverzorgster te zijn. Het slorpte hopen energie, energie die ik zorgvuldig moest verdelen want die was op voor ik het in de gaten had. Ik voelde me nog dezelfde en toch helemaal anders. Alles wat me overkwam beleefde ik nu anders. Alles voelde intenser; een geur die me misselijk maakt, geluiden die voelden als een specht die in mijn hersenen timmerde, licht dat me hoofdpijn bezorgde.


Overprikkeling

Overprikkeling was een term waar ik nooit eerder bij stil had moeten staan tot het moment dat het me letterlijk stil deed staan. Ook mijn emoties vielen niet meer te verbergen; van verdriet en paniek tot springerig geluk en een enthousiasme dat niet af te remmen was. Mijn hersenen zijn wel wat trager terwijl ik net directer ben en opener dan ik ooit geweest ben. Als ik anderen mocht geloven was ik soms een grofgebekte papegaai, een luiaard maar ook een feestbeest. De negatieve feedback maakte van mij een vogel voor de kat, ik was immers niet wie ik hoorde te zijn of was geweest. Mijn leven zou een puinhoop blijven want het leven dat ik voor ogen had verblindde me nu en even verloor ik de moed en hoop.

Maar ik zou mijn vleugels uitslaan als een herboren vlinder want ik was er nog en vele geloofden wel nog in me. Ik liet de lege pop achter en zou mijn leven terug vullen. In eerste instantie had het streven naar het zijn van mijn vroegere ik de beste manier geleken om dat einde van verbindingen kweken te bepalen. Maar na negen jaar moet ik de balans durven maken; ik zal nooit meer worden wie ik was, ach, vroeger was ik ook ver van perfect.


Het omgaan met de veranderingen gaat met horten en stoten omdat ik mijn grenzen soms uit het oog verlies. Bepaalde grenzen heb ik kunnen verleggen door er hard genoeg voor te gaan maar na negen jaar moet ik de balans durven maken.

Wanneer ik me frustreer om de energie de me ontglipt, drukte die me overdondert, het licht dat even uitgaat in mijn hoofd, mijn planning die ontregelt geraakt of mijn logica die een loopje met me neemt. Dan plooi ik mijn vleugels even dicht en besef ik dat mijn intens ongefilterd beleven van de kleine gelukzalige momenten compenseert voor die frustrerende periodes.
Ik ben nu anders, het heeft geen zin om te vergelijken met wat was. Zolang ik de mooie dingen niet laat passeren zonder dank weet ik dat wat zwaar en hard is wel overwaait.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten